Παρασκευή 7 Φεβρουαρίου 2014

Το αρχαίο Κάλλος στην Πολη


Έως την Κυριακή 9 Μαρτίου 2014 θα φιλοξενείται η έκθεση φωτογραφίας «Αποτυπώνοντας το αρχαίο Κάλλος» του διακεκριμένου Αμερικανού καλλιτέχνη J. Joshua Garrick, από το πανεπιστήμιο Columbia, στο Σισμανόγλειο Μέγαρο του ελληνικού προξενείου της Κωνσταντινούπολης. Η έκθεση, την οποία επιμελείται η ιστορικός τέχνης Ίριδα Κρητικού και σχεδιάστηκε εικαστικά από τον Μάριο Βουτσινά, έχει ήδη παρουσιαστεί στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, το περασμένο φθινόπωρο. Μετά την Κωνσταντινούπολη, η έκθεση θα μεταφερθεί στον εκθεσιακό χώρο του ελληνικού προξενείου στη Νέα Υόρκη.

Ο καλλιτέχνης, που έχει πραγματοποιήσει πολλά ταξίδια στην Ελλάδα, μόνος ή συνοδεύοντας φοιτητές του, και έχει επιλέξει ως κύριο αντικείμενο της εικαστικής του ενασχόλησης με τη φωτογραφία τα δημιουργήματα του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού, καταθέτει μία ολοκληρωμένη εννοιολογικά και αισθητικά εκθεσιακή πρόταση με φωτογραφίες, που, στον μεγαλύτερο βαθμό, προέρχονται από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, το πιο προσφιλές και νοούμενο από τον ίδιο ως βασικό σημείο αναφοράς του, μεταξύ των Μουσείων της Ελλάδας.

Ως λάτρης της χώρας μας, δηλώνει ότι η πρόθεσή του, αν και πηγάζει από την πολυετή ενασχόλησή του με το συγκεκριμένο αντικείμενο, αποκτά κατά την περίοδο αυτή και μια επιπλέον συμβολική διάσταση: επιδιώκει «να τονίσει τον πρωταρχικό ρόλο του ελληνικού κλασικού πολιτισμού ως κοιτίδα  της δυτικής τέχνης και, αντίστοιχα, την αναπόσπαστη σχέση της σύγχρονης Ελλάδας με την Ευρώπη, την ανάγκη να επαναφέρουμε στη μνήμη τούς λόγους, για τους οποίους η Ελλάδα θα έχει πάντοτε τον πλούτο της ιστορίας της, για να τον μοιράζεται με τον υπόλοιπο κόσμο».


Ο  Joshua Garrick θέλει να διεισδύσει στην πρώτη ύλη της κλασικής ωραιότητας, όπως αυτή αποτυπώνεται στα αρχαία γλυπτά, που, εδώ και δεκαετίες, φωτογραφίζει στα Μουσεία της Ελλάδας. Τα έργα του αποτελούν πρωτότυπες φωτογραφικές απεικονίσεις των εκθεμάτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, καθώς εστιάζουν σε συχνά αθέατες λεπτομέρειές τους, που με μαεστρία συλλαμβάνει ο ευαίσθητος φωτογραφικός του φακός, εξαίροντας έντεχνα τις αναζητήσεις των αρχαίων καλλιτεχνών.

Η ιδανική πρώτη ύλη, οι αναπάντεχες οπτικές γωνίες των εκθεμάτων του Μουσείου, αιχμαλωτίζονται από τον ευρηματικό του φακό, για να τυπωθούν στη συνέχεια σε ποικίλες διαστάσεις, με μια ειδική σύγχρονη τεχνική σε επεξεργασμένο αλουμίνιο DiBond που προσδίδει στο φωτογραφικό αποτέλεσμα ένα απτικό σχεδόν βάθος. Έτσι, οι καλλιτεχνικές του  φωτογραφίες, αποτελώντας μια εξαίσια γλυπτοθήκη απτής ομορφιάς, τέρπουν και καθηλώνουν το βλέμμα του επισκέπτη, προσφέροντάς του απλόχερα τη θέαση στη συχνά αθέατη «ενδοχώρα» του κάθε γλυπτού.

Οι εξαιρετικά επιμελημένοι τίτλοι των έργων, που έχει δώσει ο καλλιτέχνης, μιλούν για τη ζωή και τον θάνατο, τη νεότητα και το γήρας, τη δύναμη και την ταπεινότητα, το κάλλος και το άλγος, τη χαρά και την απώλεια, τη νίκη και την ήττα, τον έρωτα και την αθανασία. Αποδόθηκαν στα ελληνικά με απόλυτη προσήλωση στο ίχνος και την ποιότητα του συναισθήματος, που, κάθε φορά, αφήνει πίσω του ο φωτογραφικός φακός, με την επιθυμία να συμβάλλουν στην απολαυστικά αποκαλυπτική ανάγνωση «ανάμεσα» στις απαλές εσοχές των μαρμάρων, όπως παρουσιάζονται στην έκθεση.

Κάθε εβδομάδα, καθόλη τη διάρκεια της έκθεσης, θα πραγματοποιούνται ξεναγήσεις στα τουρκικά, από αρχαιολόγους με ειδίκευση στην τέχνη της κλασικής αρχαιότητας. Η δρ Oya Yağız, η δρ Müge Özsaygı και η δρ Zeynep Kοçel Erdem του τμήματος Κλασικής Αρχαιολογίας της Σχολής Καλών Τεχνών του Πανεπιστημίου Mimar Sinan έχουν αναλάβει τις ξεναγήσεις.
 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου