Δευτέρα 6 Ιουλίου 2015

Ξανά ξεκίνησαν οι ανασκαφές της αρχαίας Ζώμινθου


Ξεκίνησαν εκ νέου, για την περίοδο του καλοκαιριού, οι ανασκαφές στην αρχαία Ζώμινθο στον ορεινό Μυλοπόταμο, με επικεφαλής την αρχαιολόγο Έφη Σαπουνά-Σακελλαράκη.

Μέλημα της αρχαιολογικής ομάδας αλλά και των είκοσι Aνωγειανών που μετέχουν του κλιμακίου εργασιών είναι αρχικά να αποκαταστήσουν τον αρχαιολογικό χώρο μετά τις καταστροφές που υπέστη από αρχαιοκάπηλους στις 29 Απριλίου 2015.

Σημειώνεται πως η ανασκαφή στην αρχαία Ζώμινθο έχει φέρει στο φως έναν μινωικό οικισμό της περιόδου 1900-1400 π.Χ. Σύμφωνα με στοιχεία του πρωτεργάτη της ανασκαφής, αρχαιολόγου Γιάννη Σακελλαράκη, στα μινωικά χρόνια περνούσε από τη Ζώμινθο ο ιερός δρόμος που ξεκινούσε από το ανάκτορο της Κνωσού και κατέληγε στο ιερό σπήλαιο του Ιδαίου Άντρου, το οποίο σήμερα είναι επισκέψιμο για τους τουρίστες.

Η Ζώμινθος (Ζόμινθος ή Ζόμιθος), είναι οροπέδιο στους πρόποδες του Ψηλορείτη (Ιδαίον Όρος) της Κρήτης. Βρίσκεται δυτικά του χωριού Ανώγεια, στη διαδρομή από την Κνωσσό προς το Ιδαίον Άντρον, την ιερή σπηλιά κοντά στην κορυφή της Νίδας. Η τοποθεσία έγινε γνωστή λόγω του μεγάλου κτιρίου της μινωικής εποχής που βρέθηκε εκεί.

Μέσα στον αρχαιολογικό χώρο, 30 μέτρα από την είσοδο, βρίσκεται ένας μεγάλος κράταιγος. Το δέντρο έχει ύψος 12 μέτρα, σε αντίθεση με τους περισσότερους κράταιγους που είναι θάμνοι ή μικρά δέντρα, και έχει χαρακτηριστεί μνημείο της Φύσης. Γύρω από τον κορμό του έχει κατασκευαστεί χαμηλό πέτρινο τοιχίο, ύψους 0,50μ.


Σύμφωνα με τον Όμηρο ο Μίνωας ανέβαινε κάθε εννέα χρόνια στο ιερό Ιδαίον Άντρον του Ψηλορείτη (όπου είχε γεννηθεί ο Δίας) προκειμένου να πάρει από το θεό τους νόμους για να κυβερνήσει. Μαζί του ανέβαιναν και οι Μινωίτες ως προσκυνητές. Ο συντομότερος δρόμος προς το ιερό σπήλαιο του Ιδαίου Δία είναι αυτός της Κνωσσού, ο οποίος περνάει από τη Ζώμινθο.

Ο αρχαιολόγος Σακελλαράκης πιστεύει ότι το κτίριο της Ζωμίνθου ήταν ένας σταθμός προς το Ιδαίον Αντρον και ότι εάν όντως ισχύει ο μύθος για τον Μίνωα, το ερώτημα είναι αν ο μεγάλος σεισμός που κατέστρεψε τη Ζώμινθο έγινε τον πρώτο χρόνο ή τον τελευταίο. Με άλλα λόγια αν στη Ζώμινθο προετοίμαζαν την υποδοχή του βασιλιά έχοντας γεμάτες τις αποθήκες τους ή αν είχε ήδη περάσει και φύγει, παίρνοντας μαζί του όλα τα αγαθά.

 Αυτό που εμείς γνωρίζουμε είναι ότι η λατρεία του Κρηταγενούς Δία συνεχίστηκε κατά την ελληνική αλλά και τη ρωμαϊκή εποχή της Κρήτης. Αυτό αποδεικνύεται καθώς από τα πολλά λυχνάρια και αναθήματα που βρέθηκαν στο Ιδαίον Άντρον τα τελευταία χρονολογούνται στην εποχή του Ιουλιανού.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου