Τετάρτη 24 Μαΐου 2017

Ένας κρατήρας, ο οίνος και η λατρεία του Θεού Διονύσου στο Παγγαιό


Οι αδιατάραχτοι επί αιώνες δεσμοί της Δράμας με την τέχνη του οίνου και τη λατρεία θεού Διόνυσου, παρουσιάστηκαν στη διάρκεια εκδήλωσης, που διοργανώθηκε το βράδυ της Τρίτης στο αρχαιολογικό μουσείο Δράμας στο πλαίσιο της της 4ης Δραμοινογνωσίας 2017. Για πρώτη φορά εκτέθηκε δημόσια στο αίθριο του αρχαιολογικού μουσείου ένας ερυθρόμορφος αττικός κρατήρας κρασιού που διασώθηκε σχεδόν ανέπαφος στην ανασκαφή του 2014 ανατολικά της Προσοτσάνης και αποτελούσε κτέρισμα κιβωτιόσχημου τάφου.

Ο προϊστάμενος της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δράμας, Στράτος Παπαδόπουλος, ανοίγοντας την εκδήλωση, παρουσία πλήθους κόσμου, υπογράμμισε ότι ο κρατήρας κρασιού εκτίθεται για πρώτη φορά σε μια ξεχωριστή θεματική ενότητα του μουσείου, όπου γίνεται συνολική αναφορά στη λατρεία του θεού Διόνυσου. Ο κρατήρας χρονολογείται από το 380- 370 π.Χ. και αποτελεί σημαντικό δείγμα ενός σπουδαίου αττικού εργαστηρίου, που για πρώτη φορά εμφανίζεται στην ενδοχώρα της Δράμας, γεγονός που φανερώνει την επέκταση της κεραμικής τέχνης αλλά και τη χρήση της από πρόσωπα της εποχής, που ανήκαν σε ανώτερη αστική τάξη.

Στην αρχαία Ελλάδα το κρασί ήταν δυνατό γι' αυτό και το αναμείγνυαν με νερό. Η ανάμειξη γινόταν μέσα σε μεγάλα ανοιχτά αγγεία, τους κρατήρες. Η λέξη «κρατήρας» προέρχεται από το ρήμα «κεράννυμι» που σημαίνει αναμειγνύω.

Ο ερυθρόμορφος κρατήρας είναι ύψους 27 εκατ. και διαμέτρου 28 εκατοστών και στον διάκοσμό του έχει ως κεντρικό πρόσωπο τον θεό Διόνυσο. Στη μια πλευρά του αγγείου, στο κέντρο, φαίνεται όρθιος ο θεός με θύρσο (μακρό ευθύγραμμο ραβδί) και στα αριστερά του η Αριάδνη σε σκηνή θεϊκού γάμου. Οι δυο μορφές πλαισιώνονται από σάτυρους. Στην άλλη πλευρά, πάλι στο κέντρο, στέκεται ο θεός Διόνυσος σε κίνηση με στραμμένο το πρόσωπό του προς τον ερωτιδέα που τον πλησιάζει κρατώντας τύμπανο. Αριστερά και δεξιά του θεού βρίσκονται σάτυροι, ενώ όλες οι μορφές φέρουν στο κεφάλι στεφάνια που αποδίδονται με λευκό επίθετο χρώμα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου