Στην «κούρσα» για το νέο εκπαιδευτικό αεροσκάφος της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας (USAF T-X) έχει μπεί η Stavatti Aerospace, με το αεροσκάφος Javelin, η Leonardo DRS με το Τ-100 και η κοινοπραξία Boeing και Saab AB με το Boeing T-X.
Το Javelin είναι ένα νέο δικινητήριο, διθέσιο στρατιωτικό αεροσκάφος που μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως εκπαιδευτικό τζετ και ως πολύ ελαφρύ μαχητικό (Very Light Fighter- VLF). Αποτελεί εξέλιξη του ATG Javelin Mk-30 και, πέρα από τη συμμετοχή του στον αμερικανικό διαγωνισμό, προορίζεται για πώληση και σε άλλες πολεμικές αεροπορίες.
Το συγκεκριμένο πρόγραμμα άρχισε το 1998, με τη δημιουργία του Aviation Technology Group (ATG) στο Ενγκλγουντ του Κολοράντο. Αρχικός σκοπός ήταν ένα διθέσιο «σπορ» αεροσκάφος, και τα πρώτα αποκαλυπτήρια του ATG-1 έγιναν στη διάσκεψη ΝΒΑΑ το 2002. Με παραγγελίες για 151 αεροσκάφη ως το 2003, το 2004 η ATG ανακοίνωσε συνεργασία με την ισραηλινή ΙΑΙ για την ανάπτυξη και παραγωγή μιας «οικογένειας» δύο διθέσιων στρατιωτικών εκπαιδευτικών, των Javelin Mk-20 και Javelin Mk-30. Ωστόσο το 2007 η ATG έπαυσε την επιχειρηματική δραστηριότητα και ανακοίνωσε χρεοκοπία το 2008.
Τον Νοέμβριο του 2016, η Stavatti Aerospace έλαβε άδεια για ανασχεδιασμό, ανάπτυξη, παραγωγή, πώληση και υποστήριξη του Javelin ως προηγμένου εκπαιδευτικού τζετ (AJT) και ελαφρού μαχητικού και άρχισε άμεσα τον ανασχεδιασμό του Mk-30 έτσι ώστε να καλύπτονται οι απαιτήσεις του διαγωνισμού.
Το Stavatti Javelin διαθέτει πολλά από τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του αρχικού Javelin, αλλά έχει επίσης υποστεί βελτιώσεις, όπως υψηλότερες αντοχές σε μεγαλύτερες ταχύτητες, ισχυρότεροι κινητήρες, δυνατότητα μεταφορά περισσότερων καυσίμων και εξωτερικού φορτίου, πιο εξελιγμένο κόκπιτ και μέγιστη ταχύτητα 1,36 Μαχ- με αποτέλεσμα, όπως υποστηρίζει η εταιρεία, ένα πολύ οικονομικό υπερηχητικό εκπαιδευτικό αεροσκάφος νέας γενιάς.
Η H Stavatti τώρα δημιουργεί την Javelin Industry Team και μπορεί να συνεργαστεί με μεγαλύτερη εταιρεία για επέκταση των δυνατοτήτων του προγράμματος. Περισσότερες τεχνικές λεπτομέρειες αναμένονται μέχρι τις 30 Μαρτίου.
Το Τ-100, όπως υπογραμμίζεται, θα είναι ένα πρόγραμμα με έδρα τις ΗΠΑ, που «θα αποφέρει σημαντικά οφέλη στη χώρα, μέσω νέου και εξειδικευμένου αμερικανικού εργατικού δυναμικού, επιπρόσθετα στις τεχνολογικές και βιομηχανικές δυνατότητες που ενσωματώνονται στις νεόδμητες, εδρεύουσες στις ΗΠΑ, κατασκευαστικές εγκαταστάσεις».
Ο Μάουρο Μορέτι, διευθύνων σύμβουλος και general manager της Leonardo, δήλωσε πως «η δέσμευση της Leonardo για τον Τ-Χ στηρίζεται στη βαθιά εμπειρία μας πάνω στην εκπαίδευση στρατιωτικών πιλότων και στην ανταγωνιστικότητα των εκπαιδευτικών συστημάτων Τ-100, που μπορούν να ανταποκριθούν στις παρούσες και τις μελλοντικές ανάγκες της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας».
Το Τ-100 είναι ένα εκπαιδευτικό τζετ τελευταίας γενιάς, που βασίζεται στο Μ-346, το οποίο, σύμφωνα με την εταιρεία, σημείωσε επιτυχή πορεία μέσα στα τελευταία 10 χρόνια. Το αεροπλάνο είναι ήδη επιχειρησιακό όσον αφορά στην εκπαίδευση πιλότων ανά τον κόσμο πάνω σε μαχητικά νέας γενιάς. Επίσης, το Τ-100 διαθέτει ένα ενσωματωμένο σύστημα τακτικής εκπαίδευσης, με σκοπό την πειστική εξομοίωση ρεαλιστικών σεναρίων αποστολών για τους πιλότους.
Διαθέτει δίδυμους κινητήτες F124 turbofan, που παρέχονται από την International Turbine Company της Honeywell Aerospace.
Επίσης, η Leonardo DRS θα υποστηρίζεται από την CAE USA στον σχεδιασμό και την ανάπτυξη του συστήματος εκπαίδευσης εδάφους (GBTS). Η CAE έχει αναπτύξει κάποια από τα πιο εξελιγμένα εκπαιδευτικά συστήματα εξομοίωσης του κόσμου και έχει συνεργαστεί με τη Leonardo στο πλαίσιο του προγράμματος του M-346.
Η Boeing και η Saab AB αποκάλυψαν την Τρίτη το νέο εκπαιδευτικό μαχητικό – καρπό της συνεργασίας τους, Τ-Χ, το οποίο προορίζεται, όπως αναφέρεται σε σχετική ανακοίνωση, να «δείξει στην πολεμική αεροπορία των ΗΠΑ, τις επιδόσεις, τον οικονομικό χαρακτήρα και τα πλεονεκτήματα σε ό,τι αφορά τη συντήρηση που παρέχει η προσέγγισή τους».
Συγκεκριμένα, παρουσιάστηκαν δύο αεροσκάφη του τύπου Boeing T-X: Είναι ένα εντελώς νέο αεροσκάφος, που έχει σχεδιαστεί ειδικά για τους εκπαιδευτικούς σκοπούς της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας και, σύμφωνα με την ανακοίνωση, αξιοποιεί τελευταίες τεχνολογίες, εργαλεία και τεχνικές κατασκευής.
«Πρόκειται για ένα προηγμένο αεροσκάφος σχεδιασμένο να εξελίσσεται καθώς οι τεχνολογίες, οι αποστολές και οι εκπαιδευτικές ανάγκες αλλάζουν» υποστηρίζουν οι κατασκευαστές του, αναφέροντας ότι πρόκειται για ένα σχέδιο πιο οικονομικό και ευέλικτο σε σχέση με παλαιότερα, ήδη υπάρχοντα αεροσκάφη.
Το Boeing T-X είναι μονοκινητήριο, διθέσιο, με δύο ουρές και διαθέτει πιλοτήριο ειδικά σχεδιασμένο για εκπαιδευτικούς σκοπούς.
Σκοπός του είναι να αντικαταστήσει τον παλαιό στόλο εκπαιδευτικών αεροσκαφών Τ-38 της αμερικανικής πολεμικής αεροπορίας και έναρξη της χρήσης του προορίζεται για το 2024.
Όπως αναφέρει το New Atlas, το αεροσκάφος προορίζεται για την εκπαίδευση πιλότων μαχητικών πέμπτης γενεάς, όπως το F-22 Raptor και το F-35 Lightning II.
Τα δύο αεροσκάφη που έχουν κατασκευαστεί ήδη θα ακολουθήσουν άλλα τρία, για περαιτέρω επίδειξη των δυνατοτήτων του τύπου απέναντι σε αεροσκάφη ανταγωνιστών.
Το πρόγραμμα προβλέπει ελάχιστη παραγγελία 350 αεροσκαφών, κάτι που συνεπάγεται συμβόλαιο ύψους πολλών δισεκατομμυρίων δολαρίων, εάν τελικά το Τ-Χ επιλεγεί από την αμερικανική πολεμική αεροπορία για την αντικατάσταση των 400 Τ-38, που χρησιμοποιούνται εδώ και περίπου 50 χρόνια.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου