Την πρότασή του για τη δημιουργία έκτακτου προγράμματος ειδικής επιδότησης που θα χρηματοδοτεί τα νοικοκυριά και τις επιχειρήσεις ώστε να συνδεθούν με τα δίκτυα Φυσικού Αερίου, με στόχο την προστασία της δημόσιας υγείας και του περιβάλλοντος, αλλά και την εξασφάλιση φθηνής θέρμανσης για τους μεν και μειωμένο ενεργειακό κόστος για τους δε, επαναφέρει με επιστολή του ο δήμαρχος Νεάπολης-Συκεών, και πρόεδρος της Περιφερειακής Ένωσης Δήμων Κεντρικής Μακεδονίας, Σίμος Δανιηλίδης.
Η επιστολή, η οποία εστάλη στον πρωθυπουργό Αντώνη Σαμαρά, τον αντιπρόεδρο της κυβέρνησης Ευάγγελο Βενιζέλο, τον πρόεδρο της Βουλής Ευάγγελο Μεϊμαράκη και τους συναρμόδιους υπουργούς, αναδεικνύει για μια ακόμη φορά το πρόβλημα της αιθαλομίχλης και τη μόλυνση του περιβάλλοντος με τα αιωρούμενα μικροσωματίδια από την ανεξέλεγκτη καύση ξύλου και βιομάζας, φαινόμενο που απασχόλησε έντονα τον περασμένο χειμώνα τα αστικά κέντρα και πολλαπλασίασε τους κινδύνους για τη δημόσια υγεία. Ταυτόχρονα, αναδεικνύει τα οφέλη από την επέκταση των δικτύων φυσικού αερίου και της σύνδεσης των νοικοκυριών με τα δίκτυα, εξασφαλίζοντας σε αυτά φθηνή θέρμανση, ενώ εξασφαλίζονται οι προϋποθέσεις για τη δημιουργία δεκάδων χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας, ζητήματα τόσο σημαντικά σε περιόδους οικονομικής κρίσης.
«Μήπως τελικά η πρόταση δεν προωθείται επειδή το λόμπυ των πετρελαιάδων και η ‘‘συμμορία των λαθρεμπόρων καυσίμων’’ διαθέτουν τόσο ισχυρή δύναμη και επιρροή σε όλο το πολιτικό σύστημα και τα μέσα ενημέρωσης και κατευθύνουν την υπόθεση για ακόμη μια φορά ώστε ο ελληνικός λαός -και δη οι μισθοσυντήρητοι, οι άνεργοι, οι άποροι και οι φτωχοί- να συνεχίσουν να είναι εξαρτημένοι από το πετρέλαιο θέρμανσης, διαιωνίζοντας ταυτόχρονα τα γνωστά και μεγάλα προβλήματα για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον;», αναρωτιέται ο Σ.Δανιηλίδης.
Όπως τονίζει, υπάρχουν οι δυνατότητες στήριξης ενός τέτοιου εγχειρήματος με χρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ, ενώ ταυτόχρονα υπάρχουν και περιθώρια περαιτέρω μείωσης στα τιμολόγια κατανάλωσης φυσικού αερίου με επιπλέον ποσοστό 5-10% φθάνοντας συνολικά η μείωση στο 25%.
Αναλυτικά η επιστολή έχει ως εξής:
«Αξιότιμε κύριε πρωθυπουργέ, αγαπητέ κύριε αντιπρόεδρε, κύριε πρόεδρε της Βουλής, κύριοι υπουργοί,
Επανέρχομαι σήμερα στην πρόταση που έθεσα υπόψη σας με προηγούμενη σχετική επιστολή μου το Δεκέμβριο του 2013, που αφορά στη λήψη πολιτικής απόφασης για τη διευκόλυνση της σύνδεσης νοικοκυριών και επιχειρήσεων με το δίκτυο του Φυσικού Αερίου, κυρίως στα μεγάλα αστικά κέντρα της χώρας μας.
Πρόκειται για μια πρόταση που έχει τέσσερις στόχους:
• Πρώτον, να επιφέρει μόνιμη λύση στο εξαιρετικά κρίσιμο πλέον για τη δημόσια υγεία καρκινογόνο φαινόμενο της αιθαλομίχλης, το οποίο αποτελεί απόρροια της οικονομικής κρίσης.
• Δεύτερον, να προστατεύσει το περιβάλλον όχι μόνο από τους ανεξέλεγκτους ρύπους, αλλά και από την παράνομη και ανεξέλεγκτη υλοτόμηση.
• Τρίτον, να εξασφαλίσει σε χιλιάδες πολίτες και επιχειρηματίες σε κάθε πόλη της χώρας μας όπου αναπτύσσεται δίκτυο Φυσικού Αερίου τη δυνατότητα φθηνής θέρμανσης στη διάρκεια της χειμερινής περιόδου για τους μεν και μείωση του ενεργειακού κόστους για τους δε.
• Τέταρτον, να δημιουργήσει δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
• Πέμπτον, να απορροφηθούν διαθέσιμα ευρωπαϊκά κονδύλια που θα δώσουν άλλη ώθηση στην ανάπτυξη της χώρας.
Θα μου επιτρέψετε να τονίσω ότι η πρόταση είχε γίνει τότε αποδεκτή από συναρμόδια κυβερνητικά στελέχη, επιμελητήρια, επιστημονικούς και κοινωνικούς φορείς, με ιδιαίτερους επαίνους, ωστόσο επί της ουσίας δεν έχει υπάρξει η παραμικρή θετική προς την κατεύθυνση υλοποίησής της εξέλιξη.
Αξίζει να σημειωθεί ότι πρόσφατα ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των δεδομένων που κατέγραψαν στη διάρκεια του 2013 οι μετρητικοί σταθμοί του δήμου Θεσσαλονίκης, τα οποία παρουσίασαν εξειδικευμένοι καθηγητές του Εργαστηρίου Ελέγχου Ρύπανσης Περιβάλλοντος του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Περιβάλλοντος. Σύμφωνα με αυτά, τα αιωρούμενα μικροσωματίδια στη Θεσσαλονίκη αποτελούν το σημαντικότερο πρόβλημα του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος της πόλης μας, εξαιτίας της καύσης ακατάλληλης ξυλείας και βιομάζας στα τζάκια και τις θερμάστρες ξύλου από τους συμπολίτες μας, οι οποίοι δεν έχουν άλλη δυνατότητα θέρμανσης.
Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, το χειμώνα του 2013 το ποσοστό των κατοικιών που θερμάνθηκαν αποκλειστικά με συμβατικά τζάκια και θερμάστρες ξύλου ανήλθε σε 40%, με τους δείκτες καύσης βιομάζας να είναι 6 φορές υψηλότεροι από τους αντίστοιχους του πετρελαίου.
Πρόκειται για κρίσιμα στοιχεία, τα οποία εκ των πραγμάτων επηρεάζουν την υγεία και την ποιότητα ζωής στα πολεοδομικά συγκροτήματα της Αττικής και της Θεσσαλονίκης, όπως και στα υπόλοιπα αστικά κέντρα, ενώ όλοι οι επιστημονικοί φορείς εκφράζουν φόβους για ραγδαία αύξηση των κρουσμάτων καρκίνου.
Επίσης, αυτές τις μέρες βρίσκεται στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος το θέμα της μείωσης του φόρου του πετρελαίου θέρμανσης, ζήτημα το οποίο σαφώς και είναι σημαντικό. Η -έτσι κι αλλιώς- δικαιολογημένη επιμονή στο θέμα αυτό, δεν μπορεί, όμως, σε καμιά περίπτωση να υποβαθμίσει και να εξαφανίσει το κρίσιμο ζήτημα της επέκτασης των συνδέσεων των κατοικιών και των επαγγελματικών-επιχειρηματικών χώρων με τα δίκτυα φυσικού αερίου, και μάλιστα με την αναπτυξιακή πρόβλεψη της χρηματοδότησης.
Έτσι, ίσως δικαιολογημένα προκύπτει για κάθε καλοπροαίρετο πολίτη η απορία και το ερώτημα: Μήπως τελικά η μη ανταπόκριση της οργανωμένης και συντεταγμένης Πολιτείας και η ολιγωρία που επιδεικνύεται για την προώθηση μιας τέτοιας θετικότατης πρότασης (που αποδεδειγμένα είναι 1.000% προς όφελος της δημόσιας υγείας, του περιβάλλοντος, της οικονομίας της χώρας αλλά και της οικονομίας όλων των νοικοκυριών), αποδίδεται στη σύγκρουση συμφερόντων; Μήπως η πρόταση δεν προωθείται επειδή το λόμπυ των πετρελαιάδων και η ‘‘συμμορία των λαθρεμπόρων καυσίμων’’ διαθέτουν τόσο ισχυρή δύναμη και επιρροή σε όλο το πολιτικό σύστημα και τα μέσα ενημέρωσης και κατευθύνουν την υπόθεση για ακόμη μια φορά ώστε ο ελληνικός λαός -και δη οι μισθοσυντήρητοι, οι άνεργοι, οι άποροι και οι φτωχοί- να συνεχίσουν να είναι εξαρτημένοι από το πετρέλαιο θέρμανσης, διαιωνίζοντας ταυτόχρονα τα γνωστά και μεγάλα προβλήματα για τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον;
Επειδή προσωπικώς αρνούμαι να αποδεχθώ τέτοιες λογικές και τέτοιες ερμηνείες, θέλω να πιστεύω ότι είναι ζήτημα χρόνου ώστε να επανεξετασθεί το θέμα και να δρομολογήσετε άμεσα την υλοποίηση της πρότασης.
Άλλωστε, η χώρα μας έχει διεθνή υποχρέωση και οφείλει να υλοποιήσει αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης, σύμφωνα με τις οποίες θα πρέπει έως το 2020:
1) να μειωθεί η κατανάλωση ενέργειας κατά 20%,
2) να μειωθούν οι εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα κατά 20%,
3) η παραγωγή ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειες (ΑΠΕ) να αυξηθεί στο 20% της καταναλισκόμενης ενέργειας. Και η επιλογή της επένδυσης στο φυσικό αέριο συμβάλλει στην επίτευξη του δεύτερου στόχου, καθώς κατά την κατανάλωσή του εκλύονται λιγότεροι ρύποι θερμοκηπίου σε σχέση με το πετρέλαιο.
Στη λογική αυτή κινείται ήδη η Τοπική Αυτοδιοίκηση υλοποιώντας τις σχετικές αποφάσεις του Συμφώνου των Δημάρχων για την Τοπική Βιώσιμη Ανάπτυξη, αποδίδοντας τους πρώτους καρπούς.
Ως εκ τούτου, εκτιμώ και πιστεύω ότι η πρόταση για την αξιοποίηση του φυσικού αερίου και την ελαχιστοποίηση των οικονομικών βαρών, κυρίως σε περιόδους οικονομικής κρίσης, σε συνδυασμό με την προστασία της υγείας εκατομμυρίων πολιτών, πρέπει να είναι η μεγάλη προτεραιότητα της Πολιτείας.
Καταθέτω, λοιπόν, εκ νέου αναλυτικά την εφικτή, ρεαλιστική, κοινωνική, περιβαλλοντική, αναπτυξιακή και άμεσα υλοποιήσιμη πρότασή μου για την άμεση εκπόνηση και υλοποίηση Έκτακτου Προγράμματος Ειδικής Επιδότησης όλων των κατοικιών και επιχειρήσεων των μεγάλων πόλεων με τα δίκτυα φυσικού αερίου. Ειδικότερα, καταθέτω τις εξής επισημάνσεις:
• Μέσω του ειδικού προγράμματος, να υπάρξει άμεση, ατελής σύνδεση των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων με τα δίκτυα φυσικού αερίου όλων των Επιχειρήσεων Παροχής Αερίου της χώρας.
• Επιδότηση μέσω του ΕΣΠΑ της προμήθειας από τα νοικοκυριά του απαραίτητου εξοπλισμού για οικιακή χρήση φυσικού αερίου. Η επιδότηση είναι επιλέξιμη καθότι εντάσσεται στον Άξονα Προτεραιότητας 1 του ΕΠΠΕΡΑΑ «Προστασία του ατμοσφαιρικού περιβάλλοντος και αστικές μεταφορές – Αντιμετώπιση κλιματικής αλλαγής – Ανανεώσιμες πηγές ενέργειας». Υπενθυμίζεται ότι πρόσφατα, και από τον ίδιο Άξονα, υπήρξε ανάλογη χρηματοδότηση για την αγορά νέων, σύγχρονων και μη ενεργοβόρων κλιματιστικών για την αντικατάσταση των παλαιάς τεχνολογίας ενεργοβόρων συστημάτων ψύξης και θέρμανσης.
• Βάσει των διαθέσιμων στοιχείων, οι τιμές του φυσικού αερίου κινούνται πτωτικά, σε αντίθεση με τις τιμές της ηλεκτρικής ενέργειας. Χαρακτηριστικά, και σύμφωνα με στοιχεία της ΕΠΑ Θεσσαλονίκης, οι τιμές της περιόδου Οκτωβρίου 2013 - Μαρτίου 2014 είναι 5-10% χαμηλότερες από τις αντίστοιχες του 2012-2013, ενώ το Μάιο και τον Ιούνιο 2014 οι τιμές είναι μειωμένες κατά 17% σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2013. Μελλοντικά με την έναρξη λειτουργίας του ΤΑΡ αναμένεται περαιτέρω μείωση των τιμών του φυσικού αερίου. Διαθέσιμες ποσότητες φυσικού αερίου υπάρχουν, ενώ λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω, καθώς και την τεράστια αύξηση της κατανάλωσης που σίγουρα θα ακολουθήσει, η Πολιτεία -μετά και τη συμφωνία με τη Gazprom για μείωση της τιμής κατά 15%, και η οποία αποτέλεσε δικαίωση της τότε πρότασής μου για την ύπαρξη δυνατοτήτων μείωσης του τιμολογίου- μπορεί και πρέπει να επιτύχει περαιτέρω επιπλέον μείωση 5 έως 10% του τιμολογίου του φυσικού αερίου που συνολικά να φθάσει έως και 25%, έτσι ώστε να είναι φθηνότερο και η χρήση του περισσότερο συμφέρουσα και από εκείνη ακόμα των καυσόξυλων.
• Το φυσικό αέριο, σε αντίθεση με τη βιομάζα και τα καυσόξυλα, ενδείκνυται για χρήση στις πόλεις, καθώς από την καύση του δεν παράγονται καρκινογόνα μικροσωματίδια, τα οποία και αποτελούν τον πλέον επιβαρυντικό παράγοντα για την ποιότητα του αέρα και τη δημόσια υγεία.
• Ένα ολοκληρωμένο σχέδιο στήριξης μιας ευρύτατης επέκτασης του δικτύου σύνδεσης με το Φυσικό Αέριο θα δημιουργήσει αυτομάτως δεκάδες χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας, και μάλιστα με διάρκεια μεγάλης κλίμακας.
Καθήκον της Πολιτείας και της Αυτοδιοίκησης είναι να επαγρυπνούν και να δρουν άμεσα, αλλά κυρίως προληπτικά.
• Οφείλουμε να προστατεύσουμε την υγεία εκατομμυρίων ανθρώπων, προωθώντας μια ουσιαστική και σε βάθος χρόνου αντιμετώπιση του επικίνδυνου καρκινογόνου φαινομένου της αιθαλομίχλης.
• Οφείλουμε να ανακουφίσουμε τους πολίτες, που έχουν πληγεί από την κρίση, διασφαλίζοντας το αναφαίρετο κοινωνικό αγαθό της θέρμανσης με λογικούς οικονομικούς όρους.
• Οφείλουμε να προστατεύσουμε το ήδη βεβαρυμμένο περιβάλλον στα αστικά κέντρα.
• Οφείλουμε να προστατεύουμε τα δάση, τους δρυμούς και τα αστικά άλση από την παράνομη υλοτόμηση, τόσο από τους κατ’ επάγγελμα παράνομους υλοτόμους, όσο και από τους πολίτες που βρίσκονται σε απόγνωση.
• Οφείλουμε να ενεργήσουμε σήμερα, τώρα.
Αν αναλάβουμε έγκαιρα δράση, ξεκινώντας σήμερα τη σχετική διαδικασία, είναι βέβαιο ότι θα κερδίσουμε πολύτιμο χρόνο και θα πετύχουμε πολλά ως το χειμώνα. Σε αντίθετη περίπτωση, θα φθάσουμε και πάλι στο ίδιο σημείο που θα καταγράφουμε τραγικές συνέπειες και θα ρίχνουμε κροκοδείλια δάκρυα.
Σας καλώ, λοιπόν, να εξετάσετε με σοβαρότητα και προσοχή την πρόταση, θέτοντας στην κορυφή των προτεραιοτήτων σας τον πολίτη, τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον.
Σας καλώ να τολμήσετε».
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου