Δημήτρης Βαρσάνης
Μπροστά από τη σεζόν 1996-97, η Manchester United ξεκίνησε μια μικρή περιοδεία pre-season στην Ιρλανδία. Έπειτα αγωνίστηκε κόντρα στην Inter (δύο φορές), στον Ajax και στη Celtic σε διάφορα γήπεδο σε όλη την Ευρώπη, ενώ έδωσε δύο φιλικούς αγώνες κόντρα σε αντιπάλους της Premier League, τη Nottigham Forest και τη Coventry.
Οι προετοιμασίες τους αποτελούνταν από μια μικρή εξωτερική περιπέτεια - όχι μεγάλη φορολόγηση με ιδανικές συνθήκες για την ομάδα να προετοιμαστεί - καθώς και με σοβαρά τεστ έναντι αντιπάλων από την Ευρώπη και εγχώριους φιλικούς αγώνες κόντρα σε ομάδες "αλλειμένες με βούτυρο στο ψωμί τους". Αυτή είναι ίσως η τέλεια συνταγή για μια Pre - Season, και που η χρονιά της United συγκεκριμένα ήταν να φτάσει στα ημιτελικά του Champions League και να κατακτήσει το πρωτάθλημα με δύο παιχνίδια να απομένουν. Αυτό όμως γινόταν πριν από 20 χρόνια. Τώρα, διεξάγεται μια pre-season μάλλον διαφορετική
Ενώ η εποχή της Premier League ήταν σε πλήρη εξέλιξη από το καλοκαίρι του 1996, η παγκοσμιοποίηση του Αγγλικού ποδοσφαίρου δεν είχε αναπτυχθεί όπως σήμερα. Από την άποψη των τηλεοπτικών εσόδων, του μάρκετινγκ, της διαφήμισης και των χορηγιών η σημασία του κοινού έχει αυξηθεί εκθετικά κατά τη διάρκεια των τελευταίων δύο δεκαετιών. Από την άποψη λειτουργίας ημέρα με την ημέρα ενός ποδοσφαιρικού συλλόγου, η επιθυμία να απευθύνουν έκκληση προς την παγκόσμια αγορά επηρεάζει σχεδόν τα πάντα. Η Pre - Season δεν αποτελεί εξαίρεση και, στην πραγματικότητα, οι εκδρομές της Pre - Season βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της συνεχιζόμενης μάχης των ποδοσφαιρικών συλλόγων για την παγκόσμια κυριαρχία.
Αυτό είναι το πλαίσιο για την τελευταία περιπέτεια της Pre - Season της Manchester United, η οποία έχει ξεκινήσει μια εβδομάδα-μακράς περιοδείας στη Κίνα, πραγματοποιώντας σχεδόν 30 ώρες πτήσης και καλύπτωντας περίπου 10.000 μίλια. Η περιοδεία τώρα έφτασε στο τέλος και όλοι αναφέρουν ότι δεν ήταν τίποτα περισσότερο από ένα υψηλού προφίλ κόλπο μάρκετινγκ. Κατέληξε σε απόλυτη φάρσα τη Δευτέρα το πρωί με τη πολυαναμενόμενη φιλική της σύγκρουση με τη Manchester City να ματαιώνεται λόγω της καταρρακτώδους βροχής και των κακών συνθηκών στον αγωνιστικό χώρο. Πριν από αυτό, διασύρθηκε με 4-1 από τη Borussia Dortmund στη Σαγκάη, καθώς και μια σειρά από παράξενα photoshoots που έδωσε ο Wayne Rooney συν την ευκαιρία να ποζάρουν με τα ρολόγια TAG Heuer και τα μικροσκοπικά μπουκάλια Gulf Oil.
Λαμβάνοντας υπόψη την απόσταση από την Κίνα και το νεοσσό κράτος του ποδοσφαίρου στις υποδομές της, τα κίνητρα για την περιοδεία είναι αρκετά διαφανή. Έχει κάνει ένα είδος άσκησης, σε μια προσπάθεια να εκμεταλλευτούν μια πιθανή νέα αγορά, και ένα σημαντικό πραξικόπημα για τους συνεργάτες - χορηγούς της United, η οποία θα εξασφαλίσει προσοδοφόρα την αιγίδα τους να συνεχίζει να προχωρά ομαλά. Το γεγονός ότι οι παίκτες έχουν χάσει τόσο πολύ από το χρόνο και την ενέργειά τους στα επίπονα αεροπορικά ταξίδια είναι αδιάφορο, γιατί μια επίπονη εκδρομή στην Κίνα είναι ό, τι θα πάρουν τα χρήματα τους οι TAG Heuer και Gulf Oil. Η Pre-season πλέον στην προετοιμασία των παικτών για τους επόμενους μήνες μετρά τόσο πολύ όπως και για την εκπλήρωση των εταιρικών προσδοκιών στο εδώ και τώρα.
Ενώ η ίδια η περιοδεία είναι σχεδόν μια πλήρης παρωδία, το ακυρωθέν "ντέρμπι του Manchester" στο Πεκίνο είναι μια υπενθύμιση του αληθινού παραλογισμού στο σύγχρονο ποδόσφαιρο. Δεν είναι μόνο γελοίο ότι δύο άμεσοι αντιπάλοι θα πρέπει να παίξουν ένα φιλικό μόνο μια-δυο εβδομάδες πριν από την έναρξη της πραγματικής σεζόν, οι συνθήκες του αγώνα συνορεύονταν με το σουρεαλιστικό.
Η Mirror αναφέρει ότι καμία ομάδα δεν μπορούσε να προπονηθεί μπροστά από το παιχνίδι λόγω των κακών συνθηκών και ότι ο χλοοτάπητας περιείχε μεγάλη δόση κινδύνου πριν από το εναρκτήριο λάκτισμα. Στην κορυφή του ότι ο συνδυασμός της ακραίας υγρασίας και της έλλειψη κλιματισμού έκαναν τις συνεντεύξεις Τύπου σχεδόν αδύνατες. Το αεροπλάνο της United εκτράπη λόγω των κακών καιρικών συνθηκών, υπήρχαν προβλήματα με τις κινεζικές αρχές κατά την αποβίβαση και στη συνέχεια, τη στιγμή που οι παίκτες οδηγήθηκαν επιτέλους στο ξενοδοχείο της ομάδας κάποια από τα δωμάτια ήταν βρώμικα και δυσάρεστα σε όψη. Ο Jose Mourinho μόλις και μετά βίας μπορούσε να κρύψει την οργή του μιλώντας στον Τύπο κάτι που είναι κατανοητό.
Ενώ η οργανωτική χονδροειδής της περιοδείας θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί, οι άθλιες καιρικές συνθήκες αποτελούν αναπόσπαστο μέρος του καλοκαιριού στη Κίνα και θα μπορούσε να είχε προβλεφθεί από οποιονδήποτε έχει πρόσβαση σε μια εφαρμογή καιρού στο iPhone, ή ακόμη και στο διαδίκτυο. Οι σύλλογοι όμως δεν είναι κρεμασμένοι επάνω σε αυτό το είδος της λεπτομέρειας και όταν έρχεται η στιγμή, η εμπορευσιμότητα ενός Tour σε μια Pre - Season τα ξεπερνά όλα. Ξεχάστε ότι οι συνθήκες είναι επιζήμιες για τις δύο ομάδες. Η Manchester United θα πρέπει να παίξει με τη Manchester City σε ένα φιλικό "βιτρίνα" στην πρωτεύουσα της Κίνας, επειδή η Κίνα είναι ανοικτή για επιχειρήσεις και ενδεχομένως να είναι ο επόμενος μεγάλος καταναλωτής όσον αφορά τις πωλήσεις φανελών εμπορευμάτων, καθώς και της τηλεόρασης.
Αν μη τι άλλο, η τρέλα του «ντέρμπι του Manchester» στο Πεκίνο θα μπορούσε να είναι το τελευταίο καρφί στο φέρετρο για την έννοια της Pre - Season. Ίσως να είναι η στιγμή που το πέπλο θα πέσει και οι υποστηρικτές δουν για ποιο λόγο γίνονται οι περιπέτειες στο εξωτερικό. Η Pre-season δεν γίνεται πλέον για την ενίσχυση του ομαδικού πνεύματος, ή για τον έλεγχο των παικτών, ή για την προετοιμασία της ομάδας την επόμενη χρονιά. Τώρα αφορά την Gulf Oil, την TAG Heuer, τους γενικότερους χορηγούς καθώς και τα περιθώρια κέρδους.
Τώρα είναι μια άσκηση στη χρηματοδότηση και στην αλόγιστη σπατάλη χρημάτων. Δυστυχώς, η αξία της σε σχέση με το ποδόσφαιρο πρακτικά είναι μηδενική.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου